Det var höst, Leena var förkyld och vi hade lånat ett krypin i Paris. När jag tittar i kalendern ser jag att det var första veckan i november, precis ett år sedan. Jag ser också att jag rustar mig med två slags adresser, dels till de tangoställen där det skulle finnas dans under våra dygn, dels till gamla danspalats som jag stött på under mitt arbete med Rut Hillarp.
Leenas förkylning var
fruktansvärd och hon satt mest och lekte med sin kompakt kamera i den f.d. jungfrukammare
som var vårt krypin, sex vindlande trappor upp. Själv hade jag nyss kommit ut
med min bok om Rut Hillarp och levde ännu halvt kvar i den världen. Det är
knappt så att jag vet hur det gick till men plötsligt var vi på gatorna i Paris,
Leena med videokameran och jag med mina fladdrande lappar från internet. På
systematisk spaning efter dansställen i Paris förr i världen.
En lucka i stadens historia,
har det visat sig, är en kartläggning av dess danshak genom tiderna. I en
specialistbokhandel för böcker om Paris i Marais fick jag en gång en
bokhandlare att bli djupt generad när han insåg att det inte gick att leta upp
en sådan åt mig. Den epok som vi var ute efter var sommaren 1949. Det var en
sommar då gränserna öppnats efter kriget och författare och intellektuella på
nytt började söka sig till Paris. Och det var en tid då staden på nytt kom till
liv efter befrielsen men ännu inte nåtts av den stora invasion av turister som följde
med femtiotalet.
Danslivet i Paris präglades
av kolonierna och det franska Västindien. Bal Nègre och Bal Colonial var
generella berepp, samtidigt som Bal Nègre på rue Blomet var ett av de hetaste
dansställena i Paris. Hela den franska koloniala historien öpnade sig på
dansgolvet samtidigt som det var där som de kommande befrielserörelserna
formerade sig. På Bal Nègre på rue Blomet träffade Rut, utan att vare sig förr
eller senare ha en aning om vem det var, den man som skulle bli det befriade
Senegals första premiärminister.
Som två besatta jagade vi
runt i Paris. 1949 låg ju alldeles runt knuten, det förvånande var att
parisarna talade om det som så längesen. I ett samtal med två kypare i närheten
av etablissemanget Olympia plockade jag upp uttrycket "à l'époque"
som i deras mun lät som det adekvata uttrycket för något absolut förgånget. Kyparna,
leende i sina svarta kostymer och vita förkläden i dörröppningen till en sorlande
restaurang, var våra första guider men kom aldrig med i filmen.
Däremot växte något vi aldrig
hade kunnat drömma om. En unik dokumentation av Paris sommaren 1949. Och en
kärleksfull recherche des pieds perdus
(spaning efter de fötter som flytt).
sicket härligt spektakel! Och berättelsen, som ger mig lustfyllda franska fötter. Grattis till spaningen!
SvaraRadera